tisdag 29 april 2014

Boktips på Medis


På måndagar brukar jag träffa några kompisar för att sticka på Medborgarplatsens bibliotek och denna gången hade de precis tagit ner en fotoutställning och därför blev vi ombedda att ställa dit lite boktips. Jag tog bilderna innan alla hade dykt upp och därför är bara de översta hyllorna fyllda. Vill ni se vilka böcker som de andra stickisarna ställde upp så får ni helt enkelt ta er till Medis och kolla själva. Jag tänkte i alla fall skriva lite kort om vilka böcker jag valde att ställa upp på hyllan. Jag försökte att tipsa om lite blandade böcker som jag har läst och försökte också ha i åtanke att det är ett ungdomsbibliotek.


Boken Virkat för män är en klassiker i Stickis-sammanhang, det är alltid lika roligt att bläddra i den. Även om vi kanske mer skrattar åt den än med den.
På nästa rad plockade jag fram tre böcker med homosexuella huvudpersoner. Kyssa sammet (historisk roman) av Sarah Waters, Ibland bara måste man (ungdomsbok) av David Levithan och Den andre Will Grayson (ungdomsbok) av John Green och David Levithan. Efter dem kommer en bok om kroppsacceptans av Meg Cabot, det är andra boken i en serie men den första fanns inte inne. Den heter Size 14 is not fat Either och är en chic-lit.



Här plockade jag fram Abarat eftersom jag verkligen älskade den när jag var yngre. Clive Barker målar fantastiska tavlor och sedan skriver han fantasy utifrån de karaktärer och platser som han redan målat. Det enda dåliga med böckerna är att det tar så fruktansvärt lång tid för honom att komma ut med nya böcker!
Av The Walking Dead var alla de låga numren utlånade men jag ställde fram ändå, för det är ett bra tips åt de som sett serien. 
På nedersta raden tipsar jag om Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson och jag kunde såklart inte låta bli att ställa fram A Room of One's Own av Virginia Woolf - som den här bloggen är döpt efter!


Att Wuthering Heights plockades fram förvånar nog ingen, jag var lite sugen att ställa fram alla exemplar jag hittade men nöjde mig med ett på svenska och ett på engelska. Efter det står en Sherlock, för att locka alla som sett BBC-serien. Nedersta hyllan är skräck i form av Ajvide Lindqvist, där valde jag hans noveller mest för att folk läser alldeles för lite sådana. Boken i mitten är A Brave New World av Aldeus Huxley, en av mina favoritdystopier. Sista boken är Sense and Sensibility av Jane Austen som ljudbok.

Vill ni låna några av böckerna så står de framme på Medis nu, eller så finns de säkert på landets alla andra bibliotek också! Vilka böcker skulle ni ha tipsat om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar